Udgivet d. 27. juni 2022

Opsigelse? Gør det altid på skrift

Det er ikke bestemt ved lov om en opsigelse skal ske skriftlig eller mundtligt. Kravet om skriftlighed er ikke et gyldighedskrav, men et bevisbyrdekrav.

 

Er du i den situation, at du skal opsige en medarbejder, så er det altid klogt at gøre det skriftligt. På den måde sikrer du, at der ikke opstår tvivl om, hvornår opsigelsen er blevet afgivet og hvorfor.

Opsiger du en medarbejder på baggrund af forhold som adfærd, præstationer eller samarbejdsproblemer, vil opsigelsen stå betydeligt stærkere, hvis du tidligere har givet medarbejderen en skriftlig advarsel.

Samtidig bør du sikre, at der er overensstemmelse mellem den skriftlige advarsel og opsigelsen. Det betyder, at du ikke kan advare om dårlig opførsel og dernæst opsige medarbejderen på baggrund af dårlige resultater.

Du bør også sørge for at få en kvittering for, at den medarbejder, du har opsagt, rent faktisk har modtaget opsigelsen. På den måde har du dokumentation for, at opsigelsen er udleveret til medarbejderen.

 

Har du spørgsmål til ovenstående, er du altid velkommen til at kontakte ALT-HR.